Vanilla Twillight: Sakit Jantung??

Cute & Top Bloggers

Wednesday, April 27, 2011

Sakit Jantung??

Salam 1 Malaysia....
Ceria - ceria ye semua ari nie...
Hopefully gitu la agaknya...


Ok.. ari nie cek shiety xnak la buang masa tanya macam2 kat ampa nie...
cek  shiety nak berkongsi...
tentang kesihatan....

Ehem2... dengan gaya seorang doktor ...
Tahu x? Kenapa anda sakit dada? Salah satu sebabnya ialah....


Sakit jantung


Bawu2 nie kita sering la dengar pasai2 sakit jantung nie..
Memang banyak la yang meninggal akibat pasal sakit nie selain dari penyakit kronik , angin ahmar (strok) dan jgk sakit tua...


tapi .. tapi.. tapi...



Kenapa kita tidak tahu ye kita hadapi sakit jantung ??
Padahal tiba2 ja ia datang...
so macam na  kita nak tahu kita ada penyakit tue ataw tak bukan??...


Ada sesetengah pihak berkata ... "Ala, penyakit jantung tue sbb byk kolestrol n lemak...si XXXX bdan beso... so xkisah la law si XXXX tu ade sakit jantung"

Ya! mmg benar la...
Menurut NHBLI, pengumpulan asid lemak dalam darah boleh menyebabkan koronari arteri (saluran darah) bertambah sempit dan tersumbat serta mengurangkan peredaran darah untuk membawa oksigen ke seluruh badan dengan secukupnya. << Kat sini ada dua possibility...

1) Sesak nafas (hypoxia)
2) Kerosakan pada organ (ischemia)

so kita kena la berjaga-jaga ...
jikalau kita menghadapi simptom2 sakit jantung, kita perlu la berwaspada...
Jaga dengan pemakanan kita, aktiviti kita dan faktor2 luaran kesihatan kita...


Terdapat beberapa simptom jika seseorang itu diserang sakit jantung, antaranya ialah :

  • Rasa tidak selesa pada dada. Pesakit seolah-olah merasakan ada sesuatu yang menekan.
  • Rasa sakit ini kemudiannya akan menular ke leher seolah-olah ada sesuatu yang mencekik.
  • Rasa lenguh pada lengan terutama ketika bekerja atau melakukan sesuatu aktiviti, bagaimanapun rasa lenguh ini akan hilang apabila pesakit berehat.
  • Sukar bernafas seolah-olah ada sesuatu yang menikam di dada.
  • Pedih perut iaitu seperti ada angin atau menghidap gastrik.
  • Kepala berpusing
  • Badan lemah serta berpeluh sejuk.
Sekiranya ada yang mengalami simptom2 ini, sila lah rujuk kepada doktor supaya anda juga dapat mencegahnya awal2.


Cek shiety jugak nak serta kan sedikit bunyi yang anda dapati (law check sendiri la) bunyi jantung anda.

video



Thanks for reading ! Do drop some comments!

0 luahan perasan mereka:

Post a Comment

http://www.picgifs.com/avatars/animals/ladybug/avatars-ladybug-802520.gif
Komen-komen lah.. Jangan segan ok.. :)
komen baik saya puji..komen kritik saya terima..
komen kejam saya rejam kamu... wakakaka...